Zoek
Sluit dit zoekvak.
Fruit hapje baby

Hoe maak ik fruithapjes voor mijn baby?

Een gezond fruithapje voor je baby kan je heel makkelijk en snel zelf maken door het fruit met een vork te prakken of te raspen. Je kan hiervoor allerlei soorten fruit gebruiken. Bekijk in deze blog tips en recepten om binnen een handomdraai een lekker fruithapje voor je kleintje te maken.

Je kunt het beste beginnen met de eerste hapjes als je baby tussen de 4 en 6 maanden oud is. Omdat de hapjes dan nog niet in de plaats komen van melkvoeding, noemen we het oefenhapjes. Ben je benieuwd of je baby al klaar is om oefenhapjes te krijgen? 

Wat voor fruit kun je je baby geven?

Vrijwel al het fruit is geschikt voor baby’s om te eten, zolang het maar goed soepel is.
Fruit met een zachte en zoete smaak zoals banaan, peer, appel, meloen, avocado en mango doen het altijd goed bij baby’s. Als je met oefenhapjes begint, zijn deze fruitsoorten goed om mee te beginnen. Let wel op dat het fruit een beetje rijp is.

Vind je het nog een beetje spannend? Begin dan met een banaan. Een banaan kun je snel en makkelijk met een vork prakken en glijdt bij je kindje lekker naar binnen. 

Wanneer je kindje wat ouder is, bijvoorbeeld 6 maanden, kun je beginnen met fruit met zuurdere smaken zoals kiwi’s, pruimen, perziken, sinaasappel, bosbessen, ontvelde en ontpitte druiven, aardbeien en mandarijnen.

Begin met 1 losse smaak

Het is goed om te beginnen met 1 losse smaak. Zo kun je kindje rustig wennen aan de smaak. Begin met een paar lepeltjes per keer. Als je kindje ouder is kun je smaken met elkaar gaan mengen zoals de gouden combinatie sinaasappel met banaan.

Lust je kindje een bepaald fruit niet?

Probeer met allerlei smaken te variëren. Lust je kindje een bepaalde fruitsoort niet, probeer het vaker aan te bieden, soms duurt het wel 10 keer tot je kindje een smaak gewend is.

Lust je kindje het nog steeds niet, probeer het een aantal maanden later nog een keer aan te bieden. De smaakpapillen van een kind veranderd supersnel, waardoor de kans groot is dat je kindje het op een latere leeftijd wel lust of juist een bepaald stuk fruit opeens weer niet. Maak je vooral geen zorgen en blijf af en toe vrijblijvend te proberen. 

Fruithapjes maken

Zo ga je te werk:

Het is belangrijk dat je het fruit goed onder stromend water wast of schilt. Appels, peren, kiwi’s (mandarijnen, bananen en sinaasappels) kun je beter schillen in verband met de chemicaliën. Ook de schil is vrij taai wat je niet goed glad gepureerd krijgt en dus moeilijker te eten is voor je baby.

Gebruik geen fruit wat rot of beschimmeld is, ook niet als je deze plekjes eraf snijdt. Het afweersysteem van je baby is nog volop in ontwikkeling waardoor je kindje misschien onbedoeld (heel) ziek wordt van fruit wat niet meer goed is.

Prak het fruit fijn met een vork of rasp het. Hard fruit zoals appels en peren kun je beter eerst koken als je het wil prakken. Let wel op dat het fruit eerst goed afgekoeld is voordat je het een je kindje geeft.

Fruit dat rijp is, is ook makkelijker te prakken zoals bijvoorbeeld een kiwi. Gebruik geen overrijp fruit.  

Wanneer je een grotere hoeveelheid fruit hebt kun je het fruit pureren met een staafmixer of in een keukenmachine. Bij een keukenmachine moet je wel een zodanige hoeveelheid hebben dat je machine niet vastloopt. Voeg wat water toe om het makkelijker te pureren.

Wanneer je te veel water toevoegt, wordt het meer een smoothie. Voeg dus niet te veel water toe, maar begin met kleine beetjes. 

Meerdere fruithapjes tegelijk maken

Oefenhapjes van een baby bestaan vaak, maar uit 2 à 3 lepeltjes per keer. Wanneer je fruithapjes met een keukenmachine maakt, heb je heel veel gepureerd fruit wat je baby niet in een keer opeet. Je kunt dit makkelijk bewaren in de diepvries en is ook nog makkelijk en snel te gebruiken bij het volgende hapje. Zie hieronder hoe je dit het beste kan doen.

Maak de hapjes klaar voor je baby. Dit kan met een vork, keukenmachine, blender of staafmixer. Let wel op wanneer je een blender of keukenmachine gebruikt je hiervoor een grotere hoeveelheid fruit nodig hebt en eventueel water moet toevoegen zodat de blender niet vastloopt.

Verdeel het gepureerde fruit in gelijke porties, bijvoorbeeld in een ijsblok bakje. Je kunt 2 porties apart houden. Een portie om gelijk aan je kindje te geven en een portie afgedekt bewaren in de koelkast voor de volgende dag. Het fijne aan een ijsblok bakje is dat de bakjes net groot genoeg zijn voor 1 oefenhapje.

Sluit de verpakking goed af wanneer je het fruithapje gaat bewaren. Wanneer je een ijsblokjeshouder gebruikt kun je dit doen door de ijsblokjeshouder in een diepvrieszakje of een diepvriesdoos te doen. Er zijn ook ijsblokjeshouders met een deksel te koop.

Schrijf de datum op het zakje of het doosje en schrijf op wat erin zit. Je kunt ook hier speciale etiketten gebruiken.

De hapjes zijn maximaal 3 maanden houdbaar. Ruik en proef zelf voordat je het aan je baby geeft. Zo weet je altijd dat het product nog goed is en je baby dit zonder probleem kan eten.

Babyhapje in kleine porties

Fruithapjes ontdooien

Wil je het fruithapje gebruiken voor je kindje dan kun je deze afgedekt laten ontdooien in een bakje in de koelkast of ontdooien in de magnetron. Het opwarmen van het hapje kan ook in een schaaltje in een pannetje met heet water (au Bain Marie) of in de flessenwarmer.
Als je het fruit ontdooid in de magnetron dan kan dit 20 à 30 seconden in de magnetron op 750 watt. Roer na 10 seconden het hapje goed door en zet terug in de magnetron. Let goed op dat het fruithapje niet te heet is geworden wanneer je het aan je kindje geeft. Test het hapje eerst altijd even op je eigen lippen of het te warm is.

Groentehapjes

Fruithapjes zijn goed om mee te beginnen als oefenhapje. Beter om mee te beginnen zijn groentehapjes. Dit is gezonder voor je kindje, het bevat namelijk minder suiker en is minder zoet. Wat op latere leeftijd handig is. 

Andere hapjes

Zodra je baby het eten van de fruit- en groentehapjes onder de knie heeft en je kindje is minimaal 6 maanden oud, dan kun je andere dingen gaan proberen te geven. Denk hierbij een, een stukje brood zonder korst. Je kunt het stukje brood eventueel dopen in melkvoeding of fruit zodat het zachter wordt en daardoor makkelijker door te slikken is. 

Of geef je baby een lepeltje geprakte/gepureerde gekookte aardappel, pasta, rijst en fijngemalen vlees of vis. Let wel op dat de vlees en vis goed gaar zijn voordat je ze in een babyhapje verwerkt. 

Probeer en test lekker uit

Ieder kindje is anders, dus test en probeer er lekker op los. Zoals ik al eerder aangaf, groeit je kindje snel en veranderd daarmee ook zijn smaakpapillen. Blijf daarom verschillende soorten fruit en groentes uitproberen. Heel veel succes en vooral heel veel plezier.

Inhoudsopgave

Deel dit bericht:

Meer Blogs & Reviews