Zoek
Sluit dit zoekvak.
Baby groente hapjes

Hoe maak ik groentehapjes voor mijn baby?

Is je baby toe aan zijn oefenhapjes en wil je deze het liefst zelf maken? In deze blog vind je meer informatie over het geven van groentehapjes en het zelf maken van groentehapjes. 

Merk je dat je baby toe is aan oefenhapjes en wil je deze het liefst zelf maken? Geen probleem! Dit kun je supermakkelijk en snel door de groente te koken en daarna te pureren of te prakken. Wanneer je een grotere hoeveelheid hebt, kun je zelfs babyhapjes fijn maken met een blender of keukenmachine.

De meeste baby’s beginnen met hun eerste hapjes wanneer ze tussen de 4 en 6 maanden oud zijn. Dit omdat de hapjes dan nog niet in plaats van de melkvoeding komen. Het worden oefenhapjes genoemd, omdat je elke keer maar enkele lepels per keer geeft om je baby met smaken en structuur kennis te laten maken.

Welke groente kun je een baby geven?

Qua groenten kun je in principe geen verkeerde groente geven voor je baby. Doordat Baby’s alleen de smaak van melk kennen waardoor het fijn is om met wat zachtere smaken zoals bloemkool, doperwtjes, boontjes, broccoli, worteltjes en pompoen te beginnen. De smaken zijn zacht en hebben een zoete eigenschap. 

Sommige van deze groentes zijn makkelijker met een vork te pureren dan anderen, dus kijk even wat voor jou het beste werkt. Ik had zelf best veel moeite om groentes fijn te maken met een vork. Zeker als je geen boter of water gebruikt is het ook een erg droge substantie voor je baby om te eten.

Gaan deze oefenhapjes goed? Dan kun je ook groentehapjes maken van andere groentesoorten zoals tomaat, prei, paprika, courgette, bietjes, spinazie en komkommer. Het is net als bij fruit goed om te beginnen met 1 losse smaak. Let wel goed op dat de groente goed gepureerd zijn voor je baby.

Groentes combineren

Na een paar weken/maanden kun je verschillende groentes combineren. Denk hierbij aan wortel met doperwtjes of broccoli met bloemkool. Begin weer met een paar lepeltjes per keer en bouw het langzaam op. 

Het kan soms wel 10 keer duren voordat een baby een smaak lekker gaat vinden of überhaupt wil eten. Als je kindje een smaak na een paar keer proberen echt niet lekker vindt, probeer het een aantal maanden later nog een keer aan te bieden. De smaakpapillen van baby’s blijven ontwikkelen waardoor het zomaar kan zijn dat je baby een aantal maanden later een bepaalde groente wel lekker vindt of juist vies.

Mag mijn baby ook nitraatrijke groenten eten?

Jaren geleden werd gedacht dat je een baby beter geen nitraatrijke groenten kon eten. Nitraatrijke groentes zijn andijvie, rode bieten, bleekselderij of spinazie. Dit kwam omdat het eten van nitraatrijke groenten het risico gaf op ademhalingsproblemen. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat deze risico’s verwaarloosbaar zijn. Baby’s kunnen dus alle groenten uitproberen, ook nitraatrijke groenten. Varieer dus lekker en probeer erop los. 

Moet ik per se met groente beginnen als ik start met de oefenhapjes?

Het consultatiebureau geeft als advies om te beginnen met groentehapjes zodat kinderen op latere leeftijd meer bekend zijn met groenten en de kans daardoor groter is dat ze groenten lusten. Volgens het voedingscentrum maakt het niet uit met welke oefenhapjes je start, zolang het maar gezond is en je varieert.

Je kunt dus ook groentehapjes en fruithapjes met elkaar combineren. Het is wel beter om te beginnen met smaken van één groente om je baby te laten wennen. Later kun je eventueel fruit en groente met elkaar gaan combineren in een hapje. 

Babyhapje in kleine porties

Hoe maak ik groentehapjes klaar?

Het is belangrijk om de groente onder stromend water goed te wassen. Leg de groentes eventueel in een vergiet om ze goed te wassen. Op deze manier verwijder je de meeste chemicaliën.

Verwijder eventueel lelijke plekjes of blaadjes van de groente. Als er delen van de groente rot of beschimmeld zijn, kun je deze beter niet meer gebruiken voor een babyhapje. Doordat baby’s nog een afweersysteem aan het ontwikkelen zijn, kun je baby eerder ziek worden dan je bijvoorbeeld.

Kook de groente in een bodempje water gaar. Doe dit zonder zout. De niertjes van een baby kunnen nog niet goed zout verwerken, vandaar dat je maaltijden voor je baby zoutloos moet bereiden. De kooktijd per groentes is verschillend. Prik in de groentes om te kijken of deze gaar zijn of niet. 

Laat de groentes afkoelen, eventueel in een bak met koud water. Door de groentes af te koelen, garen ze niet verder. 

Prak de groente fijn met een vork of rasp het. Heb je een grotere hoeveelheid dan kun je deze ook pureren met een staafmixer of keukenmachine. Als de staafmixer of keukenmachine vastloopt, kun je eventueel wat water of een klontje boter toevoegen. Let op dat je niet te veel boter toevoegt. De boter dient voor de smeuïgheid van het hapje.

Verdeel de groente in gelijke porties in bijvoorbeeld een bakje voor ijsblokjes of diepvriesdoos/diepvrieszakje.

Je kunt eventueel 1 portie van een paar lepeltjes gelijk gebruiken voor je baby en een portie afgesloten bewaren in de koelkast. Deze kun je de dag erna gebruiken. 

Let op dat je de ijsblokjeshouder wel goed afsluit. Dit kan door een diepvrieszakje eromheen of de houder in een diepvriesdoos te doen. Er zijn ook ijsblokjeshouders met een deksel te koop.

Let erop dat de hapjes goed zijn afgekoeld. Vries geen groentes in die nog warm of lauw zijn. 

Een van de belangrijkste dingen: noteer goed de datum wanneer het gemaakt is en wat erin zit. Vooral de datum is erg belangrijk. Op deze manier weet je dat het hapje niet te lang in de vriezer blijft staan.

Een babyhapje is maximaal 3 maanden houdbaar in de vriezer. Gooi het daarna ook weg, hoe zonde je het misschien ook vindt.

Je kunt eventueel het hapje vooraf even proeven om er zeker van te zijn dat het nog voor je baby kan. 

Ontdooien en bereiden babyhapjes

Wil je een babyhapje gebruiken? Laat de hapjes ontdooien in de koelkast of ontdooi ze vlak voor gebruik in een potje in een pannetje met heet water (au bain-marie), in de flessenwarmer of in de magnetron. Reken voor de magnetron ongeveer per grootte van 1 eetlepel ongeveer 20 tot 30 seconden op 750 watt.

Roer na de helft van de tijd het hapje goed door. Voeg 1 theelepel vloeibare margarine, olie of water toe om het geheel smeuïg te maken. Zo kun je baby het hapje beter eten. 

Controleer altijd de temperatuur van zowel het bordje/schaaltje als het eten voordat je het aan je kind geeft. Laat het afkoelen tot lauwwarm en proef of voel altijd eerst zelf met je mond. Jouw mond is minder gevoelig dan die van je baby, hou daar rekening mee.

Een ontdooid hapje kun je niet opnieuw bewaren in de koelkast of invriezen. Als er iets over blijft, moet je dit weggooien. Misschien denk je dat het nog wel kan, maar een baby heeft een minder goed afweersysteem dan jij. Hierdoor kun je onbedoeld je baby ziek maken.

Mag ik al kruiden toevoegen?

Een kind mag gekruid eten, zelfs een baby. Kruiden zijn niet slecht voor je baby’s gezondheid. Het is wel verstandig om verschillende kruiden langzaam op te bouwen. Begin met mildere kruiden zoals basilicum, oregano, marjolein, dille, bieslook, bonenkruid, kaneel, nootmuskaat, peterselie en selderij.

Gebruik niet te veel kruiden in één maaltijd. Het is goed voor je baby om de smaak van groentes nog te herkennen. Daarnaast is het goed om te variëren. Gebruik niet te vaak 1 soort kruid.

Gebruik liever geen zout

Zout valt niet onder kruiden. Te veel zout is slecht voor baby’s. Kinderen en baby’s van 1 tot 3 jaar mogen maximaal 3 gram zout per dag binnenkrijgen. Dit komt doordat de nieren van de baby’s nog niet zoveel zout aan kunnen. Als kinderen te veel zout binnenkrijgen, kunnen ze op latere leeftijd last krijgen van hun nieren.

Let op dat er vaak ook al zout zit verwerkt in producten waar je het misschien niet gelijk door hebt, zoals brood en beleg. Zoutloos koken is dus veruit het beste voor je baby en kindje.

Van groentehapje naar maaltijd

Als je kind gewend is aan de losse smaken kun je groentes gaan combineren met andere producten zoals een gekookte aardappel, pasta, mie, quinoa, zilvervliesrijst, vlees, kip, vis of vleesvervangers. Op die manier maak je langzaam een volledige maaltijd voor je kindje.

Let wel goed op dat vlees en vis goed gaar is voordat je het in een babyhapje stopt. Daarnaast moet het goed gepureerd worden, zodat het door het maagje van de baby kan worden verwerkt. Begin wederom met kleine porties.

Dit zou al vanaf 6 maanden kunnen, maar kijk vooral naar de behoefte van je kindje. Als je kindje 1 jaar oud is mag het gezonde maaltijden uit de Schijf van Vijf mee gaan eten. 

Inhoudsopgave

Deel dit bericht:

Meer Blogs & Reviews