Zoek
Sluit dit zoekvak.

Top 7 lekkere en gezonde tussendoortjes voor jouw baby

Je kindje is inmiddels 6 maanden oud of ouder. Dat betekend dat je baby vanaf deze leeftijd vast voedsel en dus tussendoortjes kan krijgen. Super leuk, maar welke tussendoortjes kan je je baby het beste geven en vanaf welke leeftijd? In deze blog delen we een top 7 met lekkere en gezonde tussendoortjes voor je baby.

Is je baby inmiddels al 6 maanden oud? Dan ben je vast en zeker al begonnen met hapjes te geven zoals fruit, groente en misschien al wel een beetje boterham.

Je merkt vast wel dat je kindje steeds vaker wanneer je eet ook de behoefte heeft om mee te eten. Bijvoorbeeld als je op het terras zit of bij de koffie een koekje pakt.

Naast de vaste hapjes kun je je kleintje ook kleine tussendoortjes geven. Op deze manier kunnen ze toch gezellig meedoen en geef je toch iets gezonds. Hieronder zie je een top 7 van gezonde tussendoortjes die je je kindje kan geven en vanaf welke leeftijd.

1 - Groentehapjes

Een tussendoortje van Groente staat met zekerheid op nummer 1 op gebied van gezonde snacks. Door gezonde eetgewoonten te creëren zal je kindje daar op latere leeftijd alleen maar profijt van hebben.

Je kunt bijvoorbeeld gepureerde worteltjes, broccoli of bloemkool doen. Dit zijn hele veilige zachte smaken om mee te beginnen. Als je kindje wat ouder is, kun je ook groenten kiezen zoals spinazie, pompoen, andijvie, bietjes, avocado, en sla.

Als je niet zo veel tijd hebt of niet zo’n succes hebt met het kleinmaken van hapjes, kun je ook potjes groenten kopen. Er is heel veel keuze en op elk potje staat precies vanaf welke leeftijd het hapje geschikt is. Het fijne aan een potje is dat het super fijn gepureerd is en daardoor vanaf jonge leeftijd al makkelijk te eten. Lees ons artikel over de eerste groentehapjes voor je baby voor meer tips.

2 - Fruithapjes

Je kunt ook je kindje vers fruit geven zoals een geprakt banaantje of peren-, of appelmoes. Heb je niet zo’n zin om dit zelf te doen, dan kun je ook een potje of knijpzakje kiezen.

Let even op de leeftijd van je kleintje welke fruit hij of zij mag. Als je kindje net 4 maanden is, is het raadzaam om hapjes te geven met 1 smaak, dus geen gecombineerde hapjes. Baby’s houden van fruit met zachte, zoete smaken zoals banaan, peer, appel, meloen, avocado en mango.

Als je kindje wat ouder is, kun je ook fruit proberen met een zuurdere smaak zoals kiwi, aardbei, pruimen, nectarines, bosbessen, mandarijn of sinaasappel. Sommige stukken fruit kun je niet zo goed in kleine hoeveelheden pureren, je kunt dan ook knijpzakjes of potjes met fruit kopen in de supermarkt. Kijk even op de verpakking of er suikers zijn toegevoegd, want dat wil je niet. Lees meer in ons artikel over fruithapjes voor baby’s.

3 - Brood als tussendoortje

Vanaf 6 maanden mag je kindje ook granen eten. Je kunt eens een stukje brood proberen. Maak kleine stukjes en stop ze in het begin in de wangzak van je baby. Op deze manier kun je kindje makkelijker kauwen op het brood.

Let er wel op dat je lichtbruin brood geeft zonder korst. Je kunt het brood eventueel zachter maken door het in de borst of flesvoeding te dippen. Bruin brood is beter dan witbrood, omdat er in witbrood geen vezels zitten. Vezels zijn namelijk nodig voor een goede darmwerking en spijsvertering. Meer weten? Lees ons blog over brood voor je kindje.

4 - Zuivel als tussendoortje

Een bakje met neutrale yoghurt is ook een gezond tussendoortje voor je kindje.
Tot de leeftijd van 1 jaar mogen kinderen maximaal 100 ml naturel yoghurt per dag. Probeer geen yoghurt met een smaakje te geven, want hier zit veel suiker in en dat maakt het tussendoortje weer ongezond. Is de yoghurt te zuur voor je kindje, breng het eventueel op smaak met wat sap van het fruit of klein gemaakt fruit.

5 - Maïsstengels

baby snacks mais

Er zijn verschillende varianten van stengeltjes gemaakt van maïs, ook wel maïsfingers, maize puffs of maïssticks. Dit zijn kleine stengeltjes gemaakt van onder andere maïs met banaansmaak, aardbeismaak, wortelsmaak. Deze stengeltjes bevatten 75% maïsmeel, 13% zonnebloemolie en eventueel een percentage met aardbei of banaan en bovendien geen suiker. Het fijne aan deze maïshapjes is dat je kleintje ze al vanaf 6 maanden kan eten, en zelfstandig kan eten. Geef je kleintje een stengeltje en het smelt vrijwel weg in zijn mond.

6 - Biscuits (vanaf 8 maanden)

Vanaf 8 maanden kan je je baby ook bijvoorbeeld een volkoren biscuit geven. Let wel op dat je een biscuit geeft dat geschikt is voor baby’s van 8 maanden. In gewone koekjes is de hoeveelheid zout en suiker namelijk veel hoger. Het is onnodig om een baby aan suiker te laten wennen. Na de leeftijd van 1 jaar is het natuurlijk nog steeds goed om te letten op de toegevoegde suikers en zout in de koekjes.

7 - Gedroogd fruit

Wanneer je kindje 12 maanden is, kan je af en toe een klein handje rozijnen geven. Rozijntjes zijn niet alleen heel erg lekker, maar ook erg leuk om met de kleine vingertjes uit een doosje of van de tafel af te priegelen. En ook nog eens super goed voor de ontwikkeling van de motoriek. Het merk De kleine keuken heeft naast rozijntjes ook nog ander gedroogd fruit zoals gedroogde dadels, gedroogde banaan en gedroogde abrikozen voor kinderen vanaf 12 maanden. Leuk en gezond om rozijntjes een keer af te wisselen. De abrikozen zijn zelf gemaakt in een leuk vormpje. In deze producten is geen appelsapconcentraat aanwezig, en dat is mooi. Daardoor zitten er geen toegevoegde suikers in én blijven voedingsstoffen beter behouden. De suikers die aanwezig zijn, zitten van nature in het fruit.

Inhoudsopgave

Deel dit bericht:

Meer Blogs & Reviews