Zoek
Sluit dit zoekvak.
sfeerfoto gezonde boterham wit met fruit op blauwe achtergrond

Welk brood is het gezondst?

Bakkers en supermarkten hebben steeds meer keuze in brood. Wit, mais, tarwe, volkoren. En om het nog makkelijker te maken geven ze er ook nog verschillende benamingen aan. Maar welk brood is nu het gezondst? Waar moet je precies op letten bij het kopen van brood. Na het lezen van deze blog weet jij alles over brood.

Iedereen kent de uitspraak denk ik wel: hoe bruiner het brood, hoe gezonder. Zo zijn vezelrijke broodsoorten zoals volkorenbrood, roggebrood en bruinbrood donkerder van kleur dan minder vezelrijke broodsoorten zoals witbrood.

Toch zegt de bruine kleur vaak niets over de gezondheid van het brood. Zo maken veel bakkers het brood donkerder door geroosterd moutmeel of gekarameliseerde suiker. Hierdoor kan brood dat is gebakken met witte bloem er donker uitzien, maar ontbreken de vezels en voedingsstoffen die wel in volkorenbrood zitten.

Dat brood donkerder is, betekent dus niet per se dat het ook gezonder is. Maar hoe weet je nu wel welk brood gezond is en welk brood is het gezondst?

Witbrood versus volkoren- en bruinbrood

Oké, volkoren- en bruinbrood bevatten dus veel goede voedingsstoffen.

Volkorenbrood is van deze twee de meest gezonde keuze omdat het de meeste vezels en andere gunstige voedingsstoffen bevat.

Hoe komt dit dan? Nou, zoals je misschien weet, wordt brood gemaakt van graan, meestal tarwe. Een graankorrel bestaat uit een zemel en een kiem met daarbinnen een meelkern. Het binnenste van de graankorrel is dus meel. Om bloem te maken worden de zemelen en kiemen eruit gezeefd en er ontstaat een witte bloem. Bloem is dus gezeefd meel. Omdat de kiemen en zemelen de meeste voedingsstoffen bevatten, is bloem minder voedzaam dan meel.

Bij het maken van witbrood wordt alleen de kern van de graankorrel gebruikt, alleen de bloem dus. Bij volkorenmeel wordt de hele graankorrel vermalen. Daarin zitten de meeste vezels en voedingsstoffen zoals B-vitamines en mineralen zoals ijzer.

Omdat bij witbrood de kiem en de zemelen eruit worden gezeefd, is de voedingswaarde lager en zit je minder snel vol van witbrood.

Scheelt dit veel per boterham?

Uit onderzoek blijkt dat echt volkorenbrood gemiddeld bijna drie keer zoveel voedingsvezels bevat als witbrood.

Hoeveel dit scheelt per boterham?

  • Een boterham volkorenbrood bevat ongeveer 2,3 gram voedingsvezel.
  • Een witte boterham bevat gemiddeld 0,8 gram voedingsvezel.
  • Een boterham gemaakt van tarwe bevat zo’n 1,8 gram voedingsvezel.

Zo zie je, als je voor gezond wil gaan, ga je voor volkoren.

Waarom eten mensen dan witbrood als dit zoveel scheelt?

Maar waarom zou je dan witbrood eten als het zoveel minder gezond is? Witbrood is zachter van structuur, omdat er minder vezels in zitten. Vezels zijn een stuk droger dan bloem, wat de boterham droger maakt en dus voor veel mensen minder lekker.

Een trucje van de bakkers is daardoor het brood bruiner maken met moutmeel of gekarameliseerde suiker waardoor het brood lekker smaakt en de mensen denken gezond brood te eten. Dit wordt vaak gedaan bij Waldkorn brood. Dit is een van de populairste broodsoorten van dit moment, het is lekker zacht van smaak en oogt bruin. Ook mag het meergranenbrood worden genoemd, omdat er meerdere pitten en zaden in verwerkt zijn.

Is meergranenbrood ook altijd volkoren?

Meergranenbrood moet volgens de Warenwet uit minimaal 3 verschillende graansoorten bestaan. Wanneer een brood, maar uit twee graansoorten bestaat, moeten ze allebei in de naam van het brood worden opgenomen. De graansoort die het meest in het brood voorkomt, moet ook als eerste in de naam worden benoemd. Bijvoorbeeld tarwe-maïsbrood.

Bij verpakt brood in de supermarkt kun je op het etiket vaak zien hoeveel er van welke graansoort in zit. Meergranenbrood kan van volkorenmeel zijn gemaakt, maar dat hoeft niet.

Hoe herken je volkorenbrood?

Als je brood bij de bakker koopt kun je het beste aan de winkelmedewerker vragen of het brood van volkorenmeel is gemaakt. Wanneer je brood in de supermarkt koopt dan kun je op het etiket van het brood lezen hoeveel van welke graansoort is gebruikt. Ben je op zoek naar volkorenbrood, dan is het noodzakelijk dat er op de verpakking het eerstgenoemde ingrediënt is: volkorenmeel.

Doordat het ingrediënt als eerste wordt genoemd, is dit ook het grootste bestanddeel. Hoe meer volkorenmeel erin zit, hoe gezonder het brood.

Om het je wat makkelijker te maken, moet vanaf 1 juli 2022 elk brood worden aangeduid met wit, bruin of volkoren. Dat staat op het schapkaartje bij de supermarkt of de verpakking van het brood.

Wil je meer tips over je kindje op een gezonde manier brood voeden? Lees hier alles over brood voor kleine kinderen

Inhoudsopgave

Deel dit bericht:

Meer Blogs & Reviews